لوگو موسسه خیریه مهرآمن

کمک هزینه معیشتی

مؤسسات خیریه نه تنها کمک مالی به افراد کم توان و یا نیازمندان، ایتام، سالمندان و … می‌کند، بلکه می‌تواند اقداماتی مانند تأمین کمک هزینه خوراک و پوشاک را نیز عهده‌دار شود. در برخی مؤسسات اقداماتی مانند  تأمین کمک هزینه مسکن نیازمندان نیز انجام می‌شود تا این افراد بتوانند سرپناهی برای خود و خانواده مهیا کنند. البته کودکان و نوجوانان معمولاً در داخل این مؤسسات و مراکز خیریه نگهداری می‌شوند و کمک به تهیه مسکن برای زنان بد سرپرست یا بی‌سرپرست، جوانانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند و نیازمند هستند و …. را شامل می‌شود. یکی دیگر از فعالیت‌های این مؤسسات شامل کمک برای تأمین ارزاق می‌باشد که این گزینه نیز مربوط به خانواده‌های کم درآمد و یا دارای سرپرست از کار افتاده یا ناتوان و …. می‌شود. در کل می‌توان گفت مؤسسات خیریه با هدف بهبود وضعیت معیشتی و زندگی نیازمندان از طریق جلب کمک‌های مردمی می‌تواند قدم بزرگی برای بالا بردن سطح رفاه اجتماعی نماید. 

کمک هزینه خوراک

یکی از جمله فعالیت‌هایی که در مراکز خیریه انجام می‌گیرد، تأمین کمک هزینه ارزاق و خواربار است. این کمک هزینه شامل افرادی می‌شود که توانایی خرید این گونه اقلام را نداشته و با مشکلات زیادی روبرو هستند. افرادی که به هر دلیل دچار مشکلات مالی شدید شده‌اند، زنان بی‌سرپرست، خانواده‌های برشکسته و مالباخته و یا کودکان کار و … که برای تأمین ارزاق دچار مسائل زیادی می‌شوند. در این مؤسسات این کمک‌ها به صورت نقدی و یا سبد ارزاق در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌گیرد. عدم کمک‌رسانی به این خانوارها می‌تواند اثرات سویی بر وضعیت کلی جامعه گذاشته و میزان جرم و جنایت، بروز آسیب‌های جدی و … را بالا ببرد. در مقابل از افرادی که تمکن مالی دارند برای کمک به تهیه سبد خواربار کمک گرفته شده و تا حدود زیادی بار از دوش سرپرستان برداشته می‌شود. موسسه خیریه مهرآمن به عنوان یکی از این مراکز معتبر از طریق جلب همکاری بانیان و خیرین توانسته است تا حدود زیادی به جمع‌آوری ارزاق و تحویل سبد خواربار و یا کمک‌های نقدی به این خانوارها برای بهبود وضعیت معیشتی بپردازد. خیرین می‌توانند حتی با تقبل یک وعده غذایی نیز کمک بزرگی به این مؤسسات خیریه نمایند. در غیر این صورت نیز می‌توان با قبول هزینه‌ها و پرداخت کمک‌های نقدی در راستای تأمین خوراک و یا کمک به تهیه سبد خواربار به کمک نیازمندان شتافت.  

کمک هزینه پوشاک

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در مراکز و مؤسسات خیریه انجام می‌گیرد، تأمین کمک هزینه تهیه پوشاک است. این مراکز از طریق  اطلاع‌رسانی برای تهیه پوشاک نیازمندان می‌توانند تا حدود زیادی این مشکل را برطرف نمایند. ممکن است کمک‌ها از طریق نقدی بوده و مبالغی برای تأمین پوشاک کودکان، نوجوانان و یا سایر افراد نیازمند جمع‌آوری و در اختیار آن‌ها قرار گیرد. در برخی موارد نیز می‌توان برای تأمین پوشاک مددجویان از پوشاکی استفاده کرد که به هر دلیل برای فرد قابل استفاده نمی‌باشد. در این صورت بجای تلنبار کردن پوشاکی که ممکن است هیچ زمانی قابل استفاده نمی‌باشند، در اختیار این مراکز قرار داده شوند تا بین نیازمندان تقسیم شوند. با این کار نه تنها فضای کافی برای خود ایجاد می‌کنید، بلکه می‌توانید گرهی از مشکلات نیازمندان باز کنید. مانند دیوار مهربانی که تا مدت‌ها از این گونه لباس‌های مستعمل ولی قابل استفاده برای کمک به افراد نیازمند استفاده می‌شد. برخی افراد نیز تمایل دارند تا به صورت نقدی اقدام به خرید پوشاک برای مددجویان نمایند. این کمک‌ها توسط موسسه جمع‌آوری و به ترتیب اولویت در اختیار این افراد قرار داده می‌شود.  

کمک معیشت ماهانه

کمک هزینه معیشتی برای نیازمندان به صورت دوره‌ای تأمین می‌شود. در مؤسسات خیریه مانند موسسه مهر آمن، کمک به نیازمندان برای تأمین مایحتاج زندگی به صورت ماهانه و مقطعی است. به این صورت که با توجه به پرونده‌هایی که در این مراکز نگهداری می‌شود،کمک هزینه ماهانه نیازمندان اعطا می‌شود. این کمک معیشت از طریق بانیان و خیرین جمع‌آوری و در اختیار این مراکز قرار داده می‌شود. موسسه خیریه مهرآمن این کمک هزینه‌ها را به صورت مقطعی و با توجه به تعداد نیازمندان بین آن‌ها تقسیم می‌کند.

موسسه خیریه کمک هزینه مسکن

یکی از مشکلات مردم بخصوص در کلان‌شهرهایی مانند تهران، موضوع مسکن است. عدم داشتن سقف و سرپناه برای نیازمندان باعث می‌شود تا پیامدهای اجتماعی خطرناکی به همراه داشته باشد. عدم استفاده و بهره‌مندی از این امکان باعث می‌شود تا آرامش و رفاه در سطح جامعه کاهش پیدا کند. موسسه خیریه مسکن تهران می‌تواند این مشکل را تا حدودی برطرف نماید. با توجه به قیمت بالای مسکن در تهران ممکن است بتوان قسمتی از این هزینه را تقبل و به عنوان کمک هزینه مسکن نیازمندان در اختیار آن‌ها قرار داد. حتی در برخی موارد خیرین از طریق تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز اقدام به ساختن منزل مسکونی برای نیازمندان می‌کنند. یا اینکه هزینه‌های ساخت قسمتی از مسکن را بر عهده می‌گیرند. در بسیاری از موارد نیز حتی می‌توان کمک‌هایی مانند قبول نقاشی منزل مسکونی و یا پرداخت هزینه‌های آن به صورت نقدی می‌کنند. همه این راه‌ها می‌توانند در کنار هم تا حدود زیادی از بار رنج و مصائب نیازمندان را برطرف نماید.  

خیریه کمک به مستاجران

تأمین مسکن نیازمندان تنها به خرید مسکن اختصاص ندارد. قیمت بالای مسکن در کلان‌شهرهایی مانند تهران باعث شده تا تعداد زیادی از افراد بخصوص زوج‌های جوان به فکر اجاره کردن منزل برای تشکیل خانواده باشند. به همین منظور نیز تعدادی از مؤسسات خیریه در این شهرها بخصوص تهران تأسیس شده‌اند که به این امر می‌پردازند. موسسه خیریه کمک به مستاجران تهران می‌تواند قسمتی از این هزینه‌ها را تقبل کرده و به عنوان ودیعه مسکن در اختیار نیازمندان قرار دهد. یکی دیگر از راه‌های کمک به مستاجران، قبول هزینه‌های مربوط به اسباب‌کشی و یا پرداخت اجاره ماهانه است. با این کمک‌ها نیز می‌توانید باری از دوش مددجویان برداشته و مشکلات آن‌ها را کمتر کنید.